Plany nowych dyrektorów Teatru Studio artykuł
Informacje o tekście źródłowym
Plany nowych dyrektorów Teatru Studio
Premiery spektakli na podstawie dzieł Thomasa Bernharda, Fiodora Dostojewskiego, Williama Szekspira, warsztaty dla reżyserów oraz uruchomienie Instytutu Grzegorzewskiego to niektóre plany nowej dyrekcji Teatru Studio w Warszawie.
W grudniu ubiegłego roku nowym dyrektorem artystycznym Teatru Studio został Grzegorz Bral, naczelnym — Maciej Klimczak.
Podczas środowej konferencji prasowej w Warszawie omówiono najbliższe premiery i najważniejsze plany nowej dyrekcji. „Teatr Studio jest miejscem z gigantycznymi tradycjami, którego nazwiska poprzednich twórców, Józefa Szajny i Jerzego Grzegorzewskiego, będzie trudno przebić” — mówił w środę Bral, zapewniając jednocześnie, że scena zamierza realizować „wysokie premiery”.
Na 9 kwietnia zaplanowano premierę spektaklu Przed odejściem w stan spoczynku Thomasa Bernharda w reżyserii Michała Kotańskiego. „To jeden z najwybitniejszych tekstów Bernharda” — ocenił Bral. Pod koniec maja widzowie zobaczą premierę Księżnej d’Amalfi Johna Webstera w reżyserii Jacka Głomba. „To teatr polityczny, bardzo ostry, brutalny” — zwrócił uwagę Bral.
W tym samym miesiącu mają rozpocząć się próby do Zbrodni i kary, na podstawie powieści Fiodora Dostojewskiego, w reżyserii Bronki Nowickiej, z kreacjami Krzysztofa Majchrzaka i Agnieszki Grochowskiej. W czerwcu rozpoczną się próby do Szekspirowskiej Miarki za miarkę; premiera przedstawienia zapowiadana jest na październik lub listopad. Spektakl ma reżyserować rosyjsko-brytyjska artystka Irina Brown. Jesienią Redbad Klynstra prawdopodobnie rozpocznie pracę nad spektaklem Romeo i Julia.
W Studio, oprócz teatralnych premier, planowanych jest też wiele innych artystycznych przedsięwzięć, m.in. stworzenie Międzynarodowego Studia Reżyserii. „Rozpoczęliśmy już cykl warsztatów z aktorami, potem będą warsztaty z reżyserami, scenografami i dramaturgami. Powołamy studio, w którym młodzi reżyserzy będą mogli uczyć się innych technik inscenizacyjnych niż te, które mamy w Polsce. W Polsce nie ma ich zbyt wielu, a my chcielibyśmy zacząć kształtować nowe pokolenie reżyserów” — opowiadał Bral.
Kolejny projekt to Scena Wysokiego Ryzyka, realizowany z grupą twórczą Komuna Warszawa. Gmach przy ul. Lubelskiej 30/32 ma stać się centrum działań artystów, głównie warszawskich, kojarzonych z tzw. teatrem rozszerzonym, czyli takim, który odchodzi od tradycyjnego teatru narracyjnego i koncentruje się na wizualnych aspektach spektaklu.
9 kwietnia przypada 5. rocznica śmierci Jerzego Grzegorzewskiego, wieloletniego dyrektora Teatru Studio. W czerwcu (16-18) ma w Studio rozpocząć działalność Instytut Grzegorzewskiego, który będzie zajmował się m.in. gromadzeniem i zabezpieczaniem dorobku Grzegorzewskiego oraz tworzeniem projektów z nim związanych. We współpracy z Instytutem Teatralnym planowane jest stworzenie archiwum internetowego dotyczącego Jerzego Grzegorzewskiego. Równolegle z inauguracją Instytutu Grzegorzewskiego w Teatrze Studio ma rozpocząć działalność Instytut Józefa Szajny, inicjatora powstania Teatru Studio, pierwszego szefa tej sceny.