Noc listopadowa. Sceny dramatyczne spektakl
- Reżyser
- Konrad
- Ryszard Barycz [1]
- Muza / Pallas Atena
- Nike Napoleonidów
- Nike spod Termopil
- Nike spod Salaminy
- Monika Niemczyk [3]
- Nike spod Maratonu
- Anna Staszak [4]
- Nike spod Cheronei
- Nike spod Troi
- Piotr Wysocki, podporucznik Szkoły Podchorążych
- Podchorążowie / Sprzysiężeni
- Adam Dzienis [6]
- Jacek Dzięgiel [7]
- Paweł Iwanicki [8]
- Marcin Kocela [9]
- Rafał Sawicki [10]
- Tomasz Zięcik [11]
- Wielki Książę Konstanty / Ares
- Krzysztof Globisz [12]
- Joanna, żona Wielkiego Księcia
- Kuruta, adiutant Wielkiego Księcia
- Jan Monczka [13]
- Gendre, zaufany Wielkiego Księcia
- Makrot, szpieg
- Oficer służbowy
- Mirosław Kowalczyk [14]
- Seweryn Goszczyński
- Ludwik Nabielak
- Witold Bieliński [15]
- Demeter
- Eugenia Herman [16]
- Kora (Persefona)
- Lubowidzki, naczelnik policji miejskiej
- Frieze, kamerdyner Wielkiego Księcia
- Czesław Lasota [17]
- Generał Stanisław Potocki
- Kery
- Magdalena Czartoryjska [18]
- Ewa Gorzelak [19]
- Małgorzata Kalamat [20]
- Danuta Malinowska [21]
- Ewa Szawłowska [22]
- Anna Szczerbińska [23]
- Satyr pierwszy
- Łukasz Lewandowski [24]
- Satyr drugi
- Satyr trzeci
- Aktorka / Małgosia
- Aktor
- Aktorka / Venus-Helena / Pandora
- Kudlicz-Mefisto
- Aktor / Faust
- Generał Józef Chłopicki
- Oficer Dąbrowski
- Maciej Kozłowski [26]
- Rafał Sawicki [27]
- Joachim Lelewel
- Jerzy Kamas [28]
- Siostra Lelewela
- Krystyna Rayska [29]
- Sylwia Feherpataky [30]
- Ojciec Lelewela
- Hermes
- Arkadiusz Janiczek [31]
- Czechowski
- Andrzej Dąbrowski [32]
- Młody Gendre
- Zaliwski
- Andrzej Chyra [33]
- Książę Adam Czartoryski
- Zdzisław Tobiasz [34]
- Generał Wincenty Krasiński
- Daniel Olbrychski [35]
- Krzysztof Kolberger [36]
- Walerian Łukasiński
- harfistki
- Mirosława Brzezińska
- Iwona Wróblewska
- dyrygenci
- Bogdan Hoffmann
- Mirosław Jastrzębski
-
- muzycy Teatru Narodowego
Premiera Nocy listopadowej Stanisława Wyspiańskiego w Teatrze Narodowym to jedna z najbardziej burzliwych inauguracji w historii polskiego teatru. Wbrew oczekiwaniom widzów, JG stworzył niewygodny spektakl, który rozbijał zbiorową pamięć o doświadczeniach narodowych.
W przedstawieniu odzywały się echa słynnej inscenizacji Andrzeja Wajdy, która w świadomości widzów zdążyła przekształcić się w mit. JG wybrał inną ścieżkę: przyglądał się procesowi wyłaniania się patosu, badał punkty, gdzie rodzi się poczucie doświadczenia zbiorowego, obnażał stereotypy w myśleniu o mitach fundujących społeczeństwo. Nie unikał parodii i karykatury: budując sytuacje na rytmach wiersza, wprowadzał nieoczekiwane puenty. Konfrontując romantyczną mitologię z postromantyczną kontestacją i umieszczając Noc listopadową w ramach pochodzących z Wyzwolenia, JG poddał ją próbie. To „krajobraz po bitwie: nasza bezradność wobec wielokrotnie zakwestionowanych znaków, symboli, mitów”, pisał Grzegorz Niziołek.
Spektakl wywołał gwałtowną dyskusję o powinnościach sceny narodowej, granicach teatru autorskiego, a także o granicach teatralnej prowokacji. Wyprzedził nadchodzącą falę rozliczania z przeszłości, przyglądania się narodowym mitom założycielskim od podszewki, badania polityki historycznej i teatralnych refleksji o mechanizmach pamięciowej manipulacji. Trzy lata później Noc listopadowa wróciła na narodową scenę w zmienionej wersji – kameralna, w jednolitej tonacji, stylizowana na rzeźbiarskie arcydzieło, pozbawiona sarkastycznego wydźwięku. /aj