Pułapka spektakl
- Józia
- Franz (obraz I)
- Franz (obraz II i III)
- Franz
- Ojciec
- Matka
- Felice
- Sprzedawca
- Maks
- Rodzice Felice
- Greta
- Jana
- Szewc
- Szewcowa
- Elli
- Valli
- Ottla
- Fryzjer
- Wyrostek
- Pan
- Oprawcy
Pułapka, zrealizowana w początkach pracy JG w Teatrze Studio, była drugim wystawieniem dramatu Tadeusza Różewicza w Polsce. W scenariuszu swojego spektaklu reżyser dokonał znaczących skrótów wobec pierwowzoru i zmienił kolejność niektórych Obrazów. Nie wykorzystał w nim jednak innych utworów poety czy samego Franza Kafki, głównego bohatera dramatu.
JG odczytał Pułapkę wbrew wskazówkom Różewicza, a zatem nie w formie dramatu biograficznego, bliskiego weryzmowi i konwencji realistycznej, ale jako ciąg odtwarzanej przez Franza przeszłości, projekcję jego wspomnień. Dlatego też zrezygnował z obecnych w tekście naturalistycznych przepowiedni holocaustu, a także z linearnej ciągłości zamkniętych, logicznie po sobie następujących sekwencji. Kolejne sceny Pułapki były fragmentarycznymi epizodami z przeszłości, zdeformowanymi przez pracę pamięci głównego bohatera, który tym samym stawał się narracyjnym ośrodkiem spektaklu.
Przestrzeń – duża scena Teatru Studio – zapełniona została przez reżysera obiektami scenograficznymi, które wzmagały atmosferę duszności i klaustrofobii, i nasuwały interpretatorom skojarzenia z poetyką snu. Podobnie oddziaływała wykonywana na żywo przez zespół smyczkowy muzyka skomponowana wyjątkowo nie przez Stanisława Radwana, a Jerzego Maksymiuka: atonalna, dysonansowa, nie prowadząca do żadnego harmonicznego rozwiązania. To jeden ze spektakli, w których muzycznej warstwie JG najbardziej podążył w stronę radykalnej, dekonstrukcyjnej awangardy.
Pułapka stała się nie tylko narracją o nieuchronności śmierci i widmie Zagłady (ten akcent był przez reżysera dosyć słabo zaznaczony), ale także inscenizacją niekończącego się ciągu tych samych, przywoływanych z pamięci, fobii, lęków i mechanizmów obronnych bohatera, które warunkowały zachowanie wszystkich postaci na scenie.
Spektakl znajdował się repertuarze w Teatrze Studio do 1988 roku. W tym czasie kilkakrotnie zmieniała się jego obsada, a tym samym kształt całej inscenizacji. Najbardziej radykalną zmianą było jednak przygotowanie w 1991 roku niemieckiej wersji przedstawienia, która zaprezentowana została w Wiedniu pod tytułem Falle. / mz